Een training op maat levert vaak het beste resultaat. Of het nu gaat over passende adviezen geven of effectiever onderhandelen, teamontwikkeling of omgaan met conflicten: elk trainingstraject begint met een adviesgesprek en eindigt met het evalueren of we onze doelen hebben gehaald. Mensen en organisaties zijn nooit standaard. Daarom geef ik geen standaard training. Welke ontwikkelbehoefte speelt er bij jouw organisatie?
Een opdrachtgever zei het treffend: “Kennis is een voorwaarde. Echt verschil maak je door de manier waarop je je rol invult; hoe je communiceert en samenwerkt”. En of je nu adviseur bent, leidinggevende of uitvoerend professional dit geldt voor veel van ons. Dit klinkt misschien als een open deur, maar vaak haal je al een beter resultaat wanneer je één of twee dingen anders doet. Hoe zou je onderhandeling of conflict bijvoorbeeld anders verlopen wanneer je eerst je best doet om de ander te begrijpen voordat je zelf begrepen wordt… Spannend? Soms... Effectief? Vaak wel! “Begrip creëert begrip” hoorde ik mijn eigen trainers vaak herhalen.
Je theoretische kennis over het onderwerp vergroten is natuurlijk handig. Dus daar besteden we aandacht aan in de training. Maar geen hele boekwerken alsjeblieft. Tegelijkertijd: wanneer je praktische tips als trucje gaat toepassen, doe je al snel iets wat niet bij je past. Mensen hebben dat feilloos in de gaten. Het is dus van belang om de achtergronden van je eigen gedrag te onderzoeken in de voor jou lastige situatie. Wat maakt nou dat je soms onhandige dingen doet op lastige momenten? Voor een antwoord op jouw persoonlijke leervraag, waar je langer plezier van hebt, moet je vaak een laagje dieper zoeken dan die van de theorie of de checklist.